PUUNKORJUUMESTARIT
due diligence järjestelmä metsänhakkuiden laillisuudesta takaa
FSC- ja/tai PEFC-tuotemerkittyjen puutavaroiden ja puutuotteiden
laillisuuden sisämarkkinoilla.
Metsien
80-100-vuotisen tuottokauden aikana metsänhoidon toimenpitein
aikaansaatu arvo realisoidaan metsien päätehakkuissa puunkorjuun
suorittein. Ennen puunkorjuun aloittamista tulee metsien hakkuista
tehdä metsäkeskuksille metsälain N:o 1093/96 14 § tarkoittama
metsänkäyttöilmoitus. Metsäkeskuksia velvoittavat ilmoituksen
hakkuuoikeuden omaavien hakkuuoikeudet. Nämä perustustuvat
metsäsuunnitelmiin joihin kirjataan tutkittuun tietoon perustuvat
toimenpiteet tekijöineen.
PUUNKORJUUMESTARIT
due diligence täyttää lailliset metsien luontaisen uudistamisen
ja/tai eri-ikäisen sekametsän kasvatuksien edellytykset. Näissä
tukkimetsän kasvatuksina saavutetaan arvokkaimmat metsien
hiilitaseet ja puuraaka-aineen hiiliarvot. Samalla vältetään
metsien avohakkuuttamisista johtuvat kalleimmat avohakkuutettujen
metsien uudistamiskustannukset ja hiilipäästöt. Avohakkuissa
ongelmana on puiden juuristoja tuhat kertaa suuremman sienirihmaston
tuhoutuminen. Tämän maaperään sitouttaman hiilen määrä on
laskettua suurempaa, puhumattakaan puiden ja marjojen kasvuvoimasta.
Sienirihmasto vaihtaa puiden hiilidioksidista ja auringonvalolla
tuottamasta ravinteesta puille näiden kasvussa tarvitsemia
sokereita. PUUNKORJUUMESTARIT due diligence yksityismetsien
avohakkuu -uudistamisten dokumentointi sisältää ns. ei
ympäristöystävällisten toimenpiteet. PUUNKORJUUMESTARI due
diligence kasvatetuissa metsissä marjojen, sienien ja riistan ym.
muiden osalta vaaditaan käypä arvo korvattavaksi. Näiden
taloudellinen tuotto ylittävät vajaatuottoisten yksityismetsien
taloudelliset tuotot. PUUNKORJUUMESTARIT due diligence laillistaa
metsänomistajien ja metsänhoitoyhdistyksien tähän asti
omavaltaisten vähempiarvoisten puiden hakkuut. Metsäpalvelutoiminta
omissa ja muiden metsissä tarjoaa paikallisen puunjalostukselle
FSC-tuotemerkityn puuraaka-aineen. paikallinen energiapuuntuotanto
yksityiskiinteistöille ja yhteisöjen lämmön ja sähköntuotantoon.
PUUNKORJUUMESTARIT
mittausasiakirjalla jalostajat osoittavat sisämarkkinoilla
FSC-/PEFC-tuotemerkittyjen puutavaroiden ja puutuotteiden olevan
laillisia.
Suomalaiset
PEFC-tuotemerkityt puutavarat ja -tuotteet ovat laittomia
Suomen perustuslain
säännökset ylittävät EU asetuksen 955/2010 oikeusvaikutukset
ovat velvoittaneet metsänhakkuiden sopimusosapuolia 3.3.2013
lähtien. Asetuksen mukaan vain laillisia FSC-/PEFC -tuotemerkittyjä
puutavaroita ja puutuotteita on voitu saattaa sisämarkkinoille.
Laillisuus todennetaan metsänomistajille laillisista metsien
hakkuista valmistetusta due diligence -järjestelmästä. Tämän
sisältämä kansallinen lainsäädäntö varmennetaan kansallisilla
metsänhoidonsertifioinneilla.
EU asetuksella
varmennettiin puutavaroiden lailliset hakkuut, koska kansallisesti
hyväksyttyä metsänhoidonsertifikaattia vastaan varmennettiin
FSC-/PEFC tuotemerkittyjen puutavaroiden olevan kestävästi
hoidetuista metsistä lähtöisin. Metsänomistajat vastaavat EU
asetuksen 955/2010 laiminlyönneistä vaadittavista
vahingonkorvauksista vain due diligence hakkuutettujen metsien
osalta. EU asetuksen 955/2010 oikeusvaikutuksien laiminlyönnit
johtavat välittömään toimiluvan menetyksiin ml. puutavaroiden ja
puutuotteiden markkinoinnissa.
Suomessa laillisten
metsänhakkuiden due diligence –järjestelmän vastaavuus pyritään
toteuttamaan kansallisella lainsäädännöllä. Jäsenvaltioiden
lainsäätäjän oikeutena voidaan maa- ja metsätaloudessa, työ-,
sosiaali- ja vero-oikeudessa laiminlyödä tietoisesti kansalaistensa
EU –oikeuden turvaamia oikeuksia. Kansalaisille EU-oikeuksien
laiminlyönneistä turvattiin oikeus vaatia vain vahingonkorvauksia
jäsenvaltiolta. Koska valtio vastaa kaikista ja kaikkien toimesta
teetettävistä kansalaisten EU-oikeuksien laiminlyönneistä, on
tästä tullut metsänhakkuissa ja puunkorjuussa sekä
metsänhoidoissa kaiken liiketoiminnan perusta.
Suomessa due
diligence-järjestelmää ei toteuteta, koska tämä todistaisi
tietoiset metsänhakkuun ja puunkorjuun sekä metsänhoitojen
EU-oikeuksien laiminlyönnit. Näyttönä tästä on kilpailuvirasto
v. 2007 ja 2010 tutkimukset. Näissä todettiin metsänomistajien ja
näiden hallinnoimien julkis- ja yksityisoikeudellisten yhteisöjen
vertikaalisen sopimusyhteistyön laittomaksi. Markkinaoikeus
vältettiin arvioimalla kotimarkkinalaittomuus hyväksyttäväksi
haittoja suuremmilla hyödyillä. EU asetus 955/2010 teki laittomista
kotimarkkinoista laittomia sisämarkkinoita. Suomen valtion
avoimeen vahingonkorvausvastuun piikkiin jäävät kaikki ilman due
diligence –järjestelmää hakattavat metsät.
Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen vakiintuneen ”effet utile” oikeuskäytännön
mukaan jäsenvaltioiden viranomaisen on noudatettava direktiiviä
ilman kansallisia toimeenpanojakin. Tämän mukaan jäsenvaltioiden
viranomaisen on noudatettava EU asetuksen 955/2010 oikeusvaikutuksia
ml. kansallisesti laiminlyödyn direktiivin oikeusvaikutuksia.
Yksityinen kansalainen voi vedota laiminlyötyihin
EU-oikeusvaikutuksiin myös kaikkia niitä toimijoita vastaan, joilla
on toimivaltaa vaikuttaa yksittäisen kansalaisen EU-oikeuksiin.
Neuvoston direktiivi
93/13/ETY mukaan, jos metsänomistajille ei ole ymmärrettävästi
selitetty metsänhakkuun ja puunkorjuun sekä metsänhoitosopimuksien
laillisuusehtoja ovat kyseiset sopimusehdot mitättömiä.
Suomessa asetuksen
955/2010 kansallisesti valvontaviranomaiseksi hyväksytyn
maaseutuviranomaisen (MAVI) mukaan metsänhakkuiden laillisuudet
perustuvat metsänhakkuusopimuksiin. Kolme laittomaan puunhankinnan
kartelliin v. 1997-2004 syyllistyneet kolme metsäyhtiötä ostavat
80 % metsänhakkuusopimuksilla myytävät yksityismetsät.
Metsäyhtiöiden metsänomistajilta ostamien metsien
hakkuuoikeuksista valmistettu metsänhakkuusopimus on metsälain N:o
1093 14§ tarkoittama metsänkäyttöilmoitus. Tämän ilmoituksen
hakkuuoikeuden omistajan kohdasta metsäkeskukset arvioivat
asianosaisten oikeudet metsien hakkuissa.
Metsäyhtiöt eivät
toteuta ostamiaan hakkuuoikeuksia metsäomistajien kesken vaan
teettävät näistä kolmannella osapuolella puunkorjuusopimukset.
Metsien päätehakkuista tehtäviin metsänhakkuusopimuksiin on
kirjattu laillisten metsien uudistamisten ja uuden metsän kasvun
turvaamisten teettäjät. Metsänhakkuu- ja puunkorjuu- sekä
metsänhoitosopimuksissa metsänomistajilla hankkimien oikeuksien
siirrolta kolmannelle osapuolelle eli metsätyövoimalle vältettiin
EU- ja sopimusoikeuden vastaisesti.
Suomessa metsäalan
työmarkkinatoimijat ovat laiminlyöneet metsätyövoiman
sosiaalisten perusoikeuksien toteutukset ammatinharjoittamisen ja
puutavaran mittauksen direktiivin laiminlyönteinä.
Perusoikeuskirjan 20 artiklan nojalla turvataan oikeus tasa-arvoisiin
mahdollisuuksiin ja tasa-arvoiseen kohteluun työhön ja ammattiin
liittyvissä kysymyksissä ilman sukupuoleen perustuvaa syrjintää.
Direktiivin mukaan
kaikki kansalaisuuteen perustuva jäsenvaltioiden työntekijöiden
syrjintä sekä niihin liittyen oleskelua, sosiaaliturvaa ja
tutkintojen tunnustamista koskevat esteet poistetaan.
Metsätyövoiman
EU-oikeuksien laiminlyönnit häivytettiin toimialan hyväksytettyihin
metsän hoidon ja käytön sekä koneellisen puunkorjuun
laatujärjestelmistä myönnettyihin sertifikaatteihin. Kansallinen
laittomuuden läpinäkyvyys esti metsänomistajia vaatimasta
FFCS-metsänhoidonsertifikaattia vastaan puutavaroiden ja
puutuotteiden FSC-/PEFC-tuotemerkintöjen hyväksyntää.
Lakisääteisen
uuden metsän kasvun toimenpiteenä teetettävässä taimikonhoidossa
ei ole metsätyövoimalle 64 vuoden aikana muodostunut työeläkettä.
EU-perustamissopimuksen mukaan eläke on työntekijän palkkaa.
Suomessa
puutavaroiden ja puutuotteiden PEFC-tuotemerkintäoikeus
hyväksytettiin sopimus- ja kilpailuoikeuden vastaisesti
puunhankinnan alkuperän sertifikaattia vastaan. Suomessa kilpailevan
FSC-metsäsertifioinnin käyttö estettiin laitonta metsänhoitomaksua
metsänhoitoyhdistyksille maksavien metsänomistajien osalta.
Metsänkoneyrittäjäliiton
Simo Jaakkola johtaa Suomessa metsänhoidonsertifioinnin
soveltamisesta vastaavaa kehittämistyöryhmää.
Suomessa ei voida EU
asetuksen 955/2010 edellytystä laillisten metsänhakkuiden due
diligence –järjestelmän sisältämää kansallista lainsäädäntöä
varmentaa kansallisella metsänhoidonsertifioinnilla. Kansallisen
PEFC-metsänhoidon päivityksessä EU-asetuksen edellyttämä
laillisuus korjata suomalaisten puutavaroiden ja puutavaroiden
PEFC-tuotemerkintäoikeus metsänhoidonsertifikaattia vastaan.
Lähde: Arto Jokisalo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti