Tervehdys
Jouko,
Kiitos
viestistäsi. Kiitän sinua siitä, että Sinä rohkeasti tunnustit
kokoomuksen välistävedon. Pro Kalajoen Jorma Untinen ei sitä
uskaltanut tehdä. Menettelyhän on todella ikävä siinä mielessä,
että yhteistyöneuvottelut katkaisiin teidän toimesta ilman
ennakkovaroitusta ja ilman minkäänlaisia erimielisyyksiä asioista.
Siksi menettely onkin äärettömän poikkeuksellinen.
Kiitän
Sinua Jouko siitä, että kerrot avoimesti, että suoraan, että 15
koalitio ei tuo Kokoomukselle mitään sellaista jo yksinään
suhteellisuuteen perustuvalla laskutavalla Kokoomus ei saavuttaisi.
Valitettavasti tämä väittämäsi on väärä. 15 koalitiolla
kokoomus olisi luonnollisesti saavuttanut suhteellisesti paljon
paremman tuloksen. Kehotan näin jälkikäteen paneutumaan sinua
suhteellisuuslaskentaan tarkemmin jotta jatkossa et esittäisi
totuuden vastaisia väittämiä. Kirjoitat: 15
koalitio ei tuo Kokoomukselle mitään sellaista, mitä emme jo
yksinämme suhteellisuuteen perustuvalla laskutavalla saavuttaisi.
(yhtenä asiaan vaikuttavana tekijänä oli myös Vihreiden ja
Vasemmistoliiton vaaliliitto) Saman asian huomasivat myös
Kokoomuksen minua kokeneemmat ja ammattitaitoisemmat valtuutetut.
Luonnollisesti ei tarvinnut olla suuri "selvännäkijä",
jotta saattoi arvata mainitsemani vaaliliiton ja Keskustapuolueen
mielihalujen yhteisvaikutuksen olevan aikamoinen "suonenisku"
kaikille yksinään esiintyville pienemmille puolueille ja
Kokoomuksellekin, ajatellen edustuksia jaossa oleviin mandaatteihin.
Näihin ajatuksiin tukeutuen syntyi kahdeksan koalitio kaikkien siinä
nyt mukanaolevien yhteisestä päätöksestä omien ryhmittymien
asemien maksimaaliseksi turvaamiseksi. Siis ihan perustavaa laatua
oleviin yksinkertaisiin laskutoimitukseen ja arvioihin muiden
ryhmittymien toiminnasta perustuen.
Kirjoitushan
osoittaa täydellistä väärin ymmärtämystäsi
suhteellisuuslaskennasta ja muiden ryhmien yhteistyökyvystä. Siksi
välistäveto onkin äärimmäisen raukkamainen teko.
Tässä
on totuus
Vaalintulos oli tämä:
Keskusta 53,7 % 20
paikkaa, 3294 ääntä -0,5% -14 paikkaa
Kokoomus
11,1 % 4 paikkaa 680 ääntä -2,1 % - 2 paikkaa
VSL
10,0 % 4 paikkaa 611 ääntä -0,5 % - 2 paikkaa
PS
7,3 % 2 paikkaa 445 ääntä + 6,6 % + 2 paikkaa
Pro
6,6 % 2 paikkaa 403 ääntä – 3 paikkaa
Vihr.
4,6 % 1 paikka 284 ääntä + 2,5 %
SDP
3,8 % 1 paikka 236 ääntä – 1,2 % -1 paikka
KD
2,9 % 1 paikka 179 ääntä -0,9 % - 1 paikka
Vaalien
suhteellisuus toteutetaan siten, että paikat jaetaan
valtuutettujen suhteellisen osuuden mukaan.
Valtuutetuilla on mahdollisuus tehdä koalitioita
saadakseen enemmän paikkoja ja heikentääksen
vastustajikseen katsomiensa valtuustoryhmien
toimintamahdollisuuksia. Jos pienryhmät olisivat
tehneet 15 valtuutetun koalition, niin kun alunperin
suunniteltiin, niin lopputulos olisi ollut tämä:
KOK |
Vas |
PS |
PRO |
VIR |
SDP |
KD |
|
|
4 |
4
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
|
|
4 |
4 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
|
|
1
|
4,00
|
4,00
|
2,00
|
2,00
|
1,00
|
1,00
|
1,00
|
0,00
|
2
|
2,00
|
2,00
|
1,00
|
1,00
|
0,50
|
0,50
|
0,50
|
0,00
|
3
|
1,33
|
1,33
|
0,67
|
0,67
|
0,33
|
0,33
|
0,33
|
0,00
|
4
|
1,00
|
1,00
|
0,50
|
0,50
|
0,25
|
0,25
|
0,25
|
0,00
|
5
|
0,80
|
0,80
|
0,40
|
0,40
|
0,20
|
0,20
|
0,20
|
Uskon
Sinua, kun kerrot, että vaikuttimena toimintaasi oli tämä: Koska
kahdeksan koalitiolle kuului suhteellisen laskennan perusteella
valtuuston toinen varapuheenjohtajuus, suurimpana ryhmänä
koalitiossa se luonnollisesti tuli Kokoomukselle. Kokoomuksen sisällä
huomioitiin nuo itseäni koskeneet rajoitteet ja valtuustoryhmämme
edustajien omat mielihalut, joten valtuuston toinen
varapuheenjohtajuus tuli sitten kenenkään muun sitä haluamatta
minulle. Valtuustoryhmämme tiesi yli 10 vuoden kokemukseni
järjestöelämästä ammattijärjestömme korkeimman
valtakunnallisen päättävän elimen jäsenenä, kokemuksen
ammattijärjestömme hallitustyöskentelystä, sekä
koulutuspoliittisesta toimikuntatyöstä ja suorassa yhteistyössä
ammattijärjestömme puheenjohtajan kanssa tehdystä
talousvaliokuntatyöskentelystä, jolloin minulla katsottiin olevan
jonkinasteinen painoarvo puolueellemme kaupunginhallituksen pöydässä,
vaikkakin läsnäolo- ja puheoikeuden omaavana edustajana.
Kysymys
on siis Sinun omasta edusta, jonka olisit saanut myös 15 koalition
kautta.
Haluan
Sinun kuitenkin kiinnittävän huomiota siihen, että Kalajoen
luottamuspaikkajaossa on syyllistytty vaalituloksen vääristämiseen.
Se oli kaikkien puolueiden ja ryhmien edustajilla tiedossa.
Keskusta oli johtava ryhmä paikkajaossa, jossa
eri koalitioiden ja puolueiden suhteellinen osuus vaalituloksen
perusteella on seuraava:
Keskusta
57,143 %
Kokoomus,
Pro Kalajoki, SDP ja Kristilliset 22,857 %
Vasemmistoliitto,
Vihreät 14,286 %
Perussuomalaiset
5,714 %
Suhteellisuus
koskee kaikkia paikkoja, myös puheenjohtajuuksia. Olen pyytänyt
Eero Nevalaiselta useita kertoja suhteellisuuslaskelmia samoin
kuin Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtajalta Miika Heikkilältä
niin sähköpostitse kuin kirjallisestikin. En ole vieläkään
saanut noita laskelmia. Epäilen, että se johtuu siitä, että ne
ovat lainvastaisia tai sitten niitä ei ole tehty lainkaan.
Keskustalle kuuluu vain 57 % puheenjohtajuuksista eikä suinkaan
kaikki puheenjohtajuudet niin kuin nyt on menetelty. Menettely on
minun oikeustajuni mukaan lainvastainen.
Paikkajako olisi
kaikkein helpoin suorittaa suhteellisen vaalitavan laskentakaavalla,
jolloin jokainen puolue saisi vuorollaan valita oikeassa
järjestyksessä minkä paikan itselleen haluaa. Tämä myös
varmistaisi sen, ettei toisen puolueen henkilöt puutu toisten
puolueiden valintoihin. Nyt Kalajoen kuntavaalit on suoritettu
lainvastaisesti, koska luottamuspaikkajaossa on tapahtunut
vääristelyä siten, että perussuomalaiset saivat vain 61.5 % sille
vaaleissa hankituista luottamuspaikoista. Menettely täyttää
kiistatta rikoksen tunnusmerkistön eli kysymyksessä on vaalirikos
kun vääristää vaalitulosta.
Rikoslaki 14 luku
4 § (21.4.1995/578)
Vaalituloksen vääristäminen
Joka aiheuttaakseen sen, että yleisen vaalin tai yleisen äänestyksen tulos ei ole oikea tai että sitä ei saada selville,1) laskee väärin ääniä,
2) hävittää, turmelee, piilottaa tai lisää äänestyslippuja tai muuttaa niihin tehtyjä merkintöjä taikka
3) muulla niihin rinnastettavalla tavalla puuttuu yleisen vaalin tai yleisen äänestyksen asianmukaiseen toimittamiseen,
on tuomittava vaalituloksen vääristämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Keskeinen henkilö vaalituloksen vääristämisessä on ollut keskustan Eero Nevalainen. Perussuomalaisilta eliminoitiin koulujen johtokuntien paikkojen sillä perusteella, että heillä ei ole lapsia koulussa. Menettely on lainvastainen ja täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Otin esille asian vielä ennen valtuuston kokousta ryhmänjohtajien palaverissa, mutta mikään ryhmä ei haluunut noudattaa lakia. Ryhmänjohtajien kokouksessa puhetta johti keskustan ryhmän johtaja Miikka Heikkilä ja keskusta ryhmän kokoukseen osallistuivat Raili Myllylä ja Pekka Märsylä, vihreistä mukana oli Hanna Halmeenpää. Pro Kalajoelsta Jorma Untinen, Vasemmistoliitosta Sirkka Alho, kokoomuksesta Tapani Ojala ja kristillisistä Veli Ainali. Eiryisen aktiivinen perussuomalaisten sorsija mielestäni oli juuri Veli Ainali. Heitä kaikkia on syytä epäillä perussuomalaisten syrjinnästä ja vaalituloksen vääristämisestä.
Kysymyksessä on
siis perussuomalaisiin kohdistuva syrjintärikos, minkä
sähköpostiviestiliikenne osoittaa. Koulujen johtokuntiin ei voitu
yhtä poikkeusta lukuunottamatta valita perussuomalaisia juuri sen
takia, että he olivat perussuomalaisia. Menettely täyttää
kiistatta syrjinnän tunnusmerkistön:
Rikoslaki 11 §
(13.11.2009/885)
Syrjintä
Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,
2) kieltäytyy päästämästä jotakuta tilaisuuteen tai kokoukseen tai poistaa hänet sieltä taikka
3) asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan
rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen, perimän, vammaisuuden tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan tai muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä tai kiskonnantapaisena työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Vaalituloksen vääristäminen olisi voitu korjata kaupunginhallituksen nimetessä luottamuspaikkoja maanantaina 21.01.2013 kokouksessaan. Perussuomalaisille olisi voitu antaa sille kuuluva vaalituloksen mukainen osuus luottamuspaikoista. Se olisi merkinnyt varsinaisen ja varajäsen paikkaa elinkeino- ja maankäyttötoimikuntaan sekä varsinaisen jäsen ja varajäsen paikkaan henkilöstöjaostoon. Kaupunginhallitus ei kuitenkaan näin tehnyt, vaan jatkoi tietoisesti perussuomalaisten syrjintää sekä vaalituloksen vääristämistä. Lisäksi vajausta olisi voitu paikata nimeämällä perussuomalaisten edustaja varsinaiseksi ja varajäseneksi maaseututoimikuntaan. Näin ei kuitenkaan tehty. Sinä Jouko, nyt varmasti ymmärrät, että menettely täyttää kiistatta rikoksen tunnusmerkistön niin vaalirikoksen kuin syrjinnänkin osalta ja siksi on saatettava poliisitutkintaan. Sinä Jouko tiedät myös, että rikoksen avulla tehty oikeustoimi mitätön. Vaadin poliisihallitusta puuttumaan Kalajoen poliittisen päättäjien toimintaan ja saattamaan heidät oikeudelliseen vastuuseen asioissa. Vaadin kaikki Suomen lain mukaista rangaistusta ja luottamuspaikkajaon uusimista kokonaisuudessaan.
Rakentavan yhteistyön merkeissä, Erkki!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti